Älskar du spel och att spela och har funderat på hur det skulle vara att bygga ett eget spel där du själv skapar innehållet och endast din kreativitet begränsar upplevelsen?
Då är denna kursen för dig, med Spelmotorn Unity är det möjligt att bygga nästan vad som helst och du behöver inte ha programmeringskunskap innan du börjar
"Känslan av att ha byggt ett spel från grunden helt själv är riktigt motiverande och gör att jag vill fortsätta utveckla mina färdigheter inom programmering och spelutveckling." — Fia
I denna kursen lär vi oss bygga spel med spelmotorn Unity. Unity är ett av världens mest använda ramverk för spelprogrammering.
Spel som Among Us, Fall Guys och Pokemon Go är byggda med hjälp av Unity. Fördelen för dig som vill pröva unity är att det är enkelt att komma igång och ramverket är gratis att använda.
Kursen låter dig lära känna Unity, går igenom de viktigaste momenten och möjliggör även att du själv bygger ett helt eget spel .
"Behöver du hjälp att avgöra vilken kurs som passar dig, eller vill du ha tillgång till första lektionen gratis? Kontakta mig!"
Linus Rudbeck
[email protected]
076-323 74 94
Vill du inte bygga spel men vill ändå programmera? Då ska du testa vår grundläggande kurs som du hittar genom att klicka här.
1. Introduktion
I denna föreläsning går vi igenom hur man laddar ner och installerar den programvara man behöver för att göra ett spel i Unity. Vi lär oss också att programmera ett objekt att röra på sig när vi vill.
2. GameObjects, transforms och hierarkin
I denna föreläsning lär vi oss vad ett GameObject och en transform är. Vi lär oss också om child-objects och hur man skapar dessa.
3. Scener, material och lampor
I denna föreläsning skapar vi en scen med ett golv och väggar. Vi går även igenom hur material och lampor fungerar.
4. Skript och variabler
Vi går igenom vad en komponent är och hur man skapar ett skript för att kunna programmera spelaren som vi vill. Vi lär oss även vad en variabel är.
5. Ändra värden på variabler
Vi lär oss olika sätt att ändra värden på variabler. Även hur du kan ändra dessa värden i Unity medans spelet körs.
6. Funktioner
I denna föreläsning lär vi oss att skapa en funktion. Vi lär oss även hur man skickar in parametrar i en funktion.
7. Inputs och rörelse
I denna föreläsning lär vi oss att läsa av om en knapp är nedtryckt. Med hjälp av detta får vi vår kub att flytta på sig om vi trycker på knappen.
8. Hjälp-metoder
I denna föreläsning går vi igenom några nödvändiga hjälp-metoder för att modifiera värden.
9. Character Controller och inputs
I denna föreläsning lär vi oss hur vi läser inputs på ett annat sätt än tidigare. Vi går även igenom hur vi kan få spelaren att flytta på sig på ett bättre sätt än tidigare.
10. Prefabs och Instantiate
I denna föreläsning lär vi oss att skapa prefabs. Vi går även igenom hur man under spelets gång, lägga till dessa i spelet för att sedan kunna skjuta iväg bollar.
11. Skapa en fiende
I denna föreläsning lär vi oss att skapa fiender som hela tiden åker mot vår spelare.
12. Placera ut flera fiender Automatiskt
I denna föreläsning lär vi oss att placera ut våra fiender automatiskt och att sedan få dom att följa efter vår spelare. Detta gör vi med hjälp av raycasts.
13. Kollisioner
I denna föreläsning lär vi oss att använda kollisioner. Med hjälp av detta gör vi så att våra fiender försvinner när de blir träffade av bollarna. Vi går även igenom hur vi gör en for-loop och en array.
14. Spelar-hälsa
I denna föreläsning lär vi oss att spara vår spelarnas hälsa. Vi lägger även till så att om en fiende rör spelaren så tar vi skada.
15. Användargränssnitt
I denna föreläsning lär vi oss att skapa en enkel UI. Vi gör även så att spelarens hälsa visas i en mätare.
1 termin deltid/60 studietimmar. Du bestämmer själv din studietakt och hur du vill lägga upp dina studier som passar dig bäst. Studietiden kan variera från person till person men räkna med cirka 60 studietimmar för att slutföra de moment som utbildningen består av. Det finns inga hålltider eller deadlines så du kan enkelt kombinera dina studier med heltidsjobb eller föräldraledighet.
Utbildningen är fördelad på 15 lektioner som täcker de mest centrala delarna av spelutveckling. Tanken är att videoavsnitten varvas med praktiska uppgifter efter varje avsnitt. Videoavsnitten är tänkt som en röd tråd som leder dig genom alla 15 lektionerna.
Under utbildningen kommer du att få en mängd praktiska uppgifter som du behöver göra för att befästa kunskapen som du tar till dig från avsnitten. Utan att göra dessa kommer inte kunskapen fastna.
Förutom materialet, så kommer du under kursens gång att kunna ställa frågor till kursledaren dels via epost men även via Distansakademins egna community som ni får tillgång till helt gratis.
Du kommer också att bjudas in till digitala träffar där du kan ställa frågor, diskutera olika frågor och ta del av inspirerande case.
Jakob Forsbacka
Jakob har byggt flera spel som finns till försäljning på bl.a. spelmarknadsplatsen Steam, han är en dedikerad spelutvecklare med förkärlek för robotspel och att lära ut programmering.
Diplom efter genomförd utbildning. Diplomering ställer inga krav på inlämning av övningsuppgifter, instuderingsfrågor eller prov. Certifikat efter genomförd utbildning och godkänt arbetsprov.
Har du frågor om kursen eller kursens innehåll? Tveka inte att höra av dig och skicka in din fråga här i formuläret så återkommer vi så snart vi kan
50% Complete
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.